Openbaar Vervoer
9 Mei 1987. Een bijzondere voorjaarsdag. Minister Smit Kroes verklaart de Flevospoorlijn eindelijk voor geopend. Duizenden Almeerders verdringen zich op het gloednieuwe centraal station voor een kaartje en vierduizend Almeerders sporen die dag voor de allereerste keer heen en weer naar Amsterdam.
Amsterdammers die in omgekeerde richting een kijkje komen nemen keren teleurgesteld terug. Na het Stationsplein is de winkelstraat met een schutting afgesloten! Dat er verderop al een flink stuk centrum in gebruik is, realiseren ze zich niet. Pas in het najaar daarop wordt de hele winkelstraat feestelijk geopend en wordt die door minister president Lubbers afgewandeld, helemaal tot het eind bij het Weerwaterplein. Nou, de hele winkelstraat….. diezelfde avond tonen Koot en Bie in Keek op de week een ontluisterende visie op diezelfde winkelstraat. Ter hoogte van C&A draaien ze de camera de andere kant op: Achter een triest dixielandbandje kijk je een oneindige zandwoestijn in. De hele oostkant van Almere Stad en van het centrum is nog leeg.
De Flevospoorlijn is vanaf dat moment een intensief gebruikt vervoermiddel voor de duizenden Almeerse forensen. Later werden ook station Muziekwijk, Buiten, Parkwijk en Oostvaarders geopend. Alleen het stadsdeel Haven en Almere Hout moeten het zonder station stellen. Dat betekent niet dat ze verstoken zijn van OV want er loopt een vrije busbaan loopt door heel Almere, een uniek staaltje OV.